Kies voor veilige producten!

In de media werden we opgeschrikt: huishoudhulpen lopen meer risico op ernstige longaandoeningen omdat ze vaak in contact komen met chemische reinigingsmiddelen, maar ook met schimmel en stof. Wat later stond er in de krant dat dagelijks gebruik van sprays of verstuivers een belangrijk gezondheidsrisico betekent. Doordat het product verneveld wordt, ademt de gebruiker van de spray deze stoffen in.

We vragen je om daarom rekening te houden met onderstaande richtlijnen. Indien je huis regelmatig wordt onderhouden, zijn sterke (en vaak agressieve) producten zelden nodig. Je helpt er niet alleen jouw huishoudhulp mee, ook jouw gezondheid en die van je familie vaart er wel bij. 

Wat doe je wél?

  • Blijf je huis luchten zodat schimmels geen kans maken, ook als het koud is.
  • Ecologische producten zijn vaak een waardige vervanger van reguliere producten en bevatten minder schadelijke stoffen.
  • Investeer in poetsmateriaal waarbij productgebruik vaak niet eens nodig is zoals microvezeldoeken- en dweilen, bamboedoeken.
  • Wij raden onze huishoudhulpen tijdens het werkoverleg aan om producten met een spray in de poetsdoek te verstuiven en niet op het oppervlak. Eigenlijk kan je dus in de toekomst beter kiezen voor producten in een fles zonder verstuiver.
  • Kies voor producten zoals dreft, azijn of een milde allesreiniger.
  • Praat met je huishoudhulp of jobcoach over veilige alternatieven. 

Wat gebruik je beter niet?

  • Gebruik nooit producten met ammoniak.
  • Vermijd producten met chloor.
  • Vermijd producten met etiketten die verwijzen naar gevaarlijke inhoud. 
  • Vermijd zware ontkalkers. Je verkiest beter azijn, producten op basis van azijn of een milde schuurcrème (vb. cif of chemico).
  • Vermijd alle sprays of spuitbussen, maar zeker de spuitbussen met drijfgas.
Vermijd producten die corrosief zijn of op lange termijn erg schadelijk zijn voor de gezondheid
Vermijd producten waarvan de etiketten verwijzen naar gevaarlijke inhoud:
producten die corrosief zijn (links)
en op lange termijn schadelijk zijn voor de gezondheid (rechts).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle klanten en medewerkers van 't Gerief krijgen een schema op papier met 'wat wel / wat niet'. Handig om bij te hebben bij het boodschappen doen! Nog meer tips vind je in het communicatieboekje op pagina 14 en 15.

Zoek jij een job als huishoudhulp bij een werkgever die jou belangrijk vindt?

Solliciteer hier!

Zoek jij een geschikte hulp voor jouw huishouden?

Vraag hier je huishoudhulp aan!

Waarderen: ook als er je iets dwars zit

Ja! Ook als het niet goed gaat, moet dat gezegd worden.

Waarderen betekent ‘mensen aanvaarden zoals ze zijn’. Dat wil dus zeggen, óók dat ze niet perfect zijn en dat ze fouten kunnen maken. Of dat ze het anders doen dan jij zou willen. Dat gaan we niet negeren, daar moet juist over gepraat kunnen worden.

Zeggen dat jij je stoort aan iets of iets vervelend vindt. Vertellen dat je het ergens niet mee eens bent. Erover praten dat er iets niet gebeurd is. Vaak voelen we ons daar niet comfortabel bij. Iets negatiefs vertellen gaat vaak gemakkelijker in een open sfeer waarin jouw huishoudhulp zich gewaardeerd voelt. Daar kan je zelf veel aan bijdragen, lees hier onze tips.

Waarom zou je vertellen wat er jou stoort?

  1. Praten werkt. Altijd. Ook wanneer het over iets gaat dat je vervelend vindt. Het is dus goed voor jouw werkrelatie, het werkt verbindend!
  2. Wanneer je het vertelt, is het uit je ‘systeem’. De ergernis is weg en kan niet groeien tot iets dat straks niet meer werkbaar of bespreekbaar is. Je voelt je rustiger.
  3. Er komt wellicht een oplossing voor je probleem of jullie maken samen nieuwe afspraken.

Daarom kan je dit best ook ZO SNEL MOGELIJK doen!

Hoe zeg ik dat nu? Met onze EN-EN-EN methode!

Als je ervoor zorgt dat volgende onderdelen deel uitmaken van jouw boodschap, vertel je met zorg wat jij belangrijk vindt en wat jij wenst in de toekomst. Je geeft bovendien tijd en aandacht aan wat dit met jouw huishoudhulp doet.

EN... Spreek je zorg uit

We stellen een gesprek vaak uit wanneer we iets willen zeggen dat ons stoort omdat we bezorgd zijn over de relatie.

Oplossing? Spreek die bezorgdheid uit!

Voorbeeld: ‘Ik zou je iets moeten zeggen, ik weet niet goed hoe, maar ik vind wel dat je het moet weten.’ ‘Ik wil niet vervelend doen.’

 

EN... Vertel jouw boodschap

Spreek jouw verwachtingen en wensen uit. Wat voor jou logisch en evident is, hoeft dit voor jouw hulp niet te zijn.

Hoe? Gebruik ‘IK-boodschappen’

Voorbeeld: ‘Ik merk dat je de afgelopen weken de WC niet gepoetst hebt. Ik vind het wel belangrijk dat dit toch gebeurt.’

 

EN... Maak tijd

Als je nagaat hoe dit bij je huishoudhulp binnenkomt, ontstaat een gesprek. Hoe voelt hij/zij zich? Hoe lossen jullie dit op?

Hoe? Wees nieuwsgierig, maak tijd, stilte

Voorbeelden: ‘Wat doet dit met je?’ ‘Ik merk dat je stil bent, ben je geschrokken?’ ‘Heb je genoeg tijd om je werk te doen?’

 

Nog even dit...

Reactie…

Het kan zijn dat jouw huishoudhulp schrikt, misschien boos of verdrietig reageert. Wéét dat dit OK is, neem het niet persoonlijk. Je kan hier best naar vragen: ‘Ik zie dat dit jou boos maakt, is er misschien iets wat je mij wil vertellen?’ ‘Ik zie dat je verdrietig bent, is er misschien iets aan de hand?’ ‘Heb ik je laten schrikken? Het is niet mijn bedoeling je te kwetsen, ik wil graag afspraken maken hoe we dit samen kunnen oplossen’.

Wij zijn graag jouw hulplijn!

Het is altijd beter dat je het zélf vertelt (hoe zou je zelf zijn als je via-via zou horen dat er iets op de lever ligt?). De jobcoach ondersteunt je hier graag bij!

 

Aandacht en waardering: een geschenk dat niets kost

Waardering tonen? Hoe doe je dat?

Vaak denken we bij 'waardering' aan 'iets geven'. Maar niet alle cadeaus moeten geld kosten. Waardering tonen, dat gaat over respect: iemand appreciëren zoals die is en voor wat die doet. We geven je graag inspiratie:

  • Vraag hoe het gaat, toon belangstelling. Hoe is het op vakantie geweest? Hoe gaat het met de kinderen? Je hoeft het echt niet ver te zoeken: tijd en aandacht geven is een groot geschenk.
  • Vraag of alle materialen en producten (nog) compleet en in orde zijn? Is er iets (extra) nodig om goed of gemakkelijker mee te poetsen? Toegegeven, dit kost misschien wat geld - maar het is niet alleen een goede investering in jouw proper huis, je laat merken dat je de job van jouw huishoudhulp ernstig neemt.
  • Spreek uit wat je vindt dat jouw huishoudhulp goed doet. Wat is het eerste dat je opvalt als je binnenkomt nadat er gepoetst is? Wat zou je als eerste missen als jouw huishoudhulp niet meer zou komen? Vb. Dank je wel om de was alvast op te plooien, hierdoor kon ik wat langer met mijn zoontje spelen. 
  • Je kan begrip en geduld tonen wanneer je merkt dat het eens moeilijker gaat. Zo laat je zien dat je de hulp waardeert als mens met goede, maar ook minder goede dagen. Want die hebben we allemaal, nietwaar?
  • Toon waardering en geef aandacht zoveel als je kan. Zoveel als voor jou goed, echt en oprecht voelt. In een sfeer waarin mensen 'zich goed voelen zoals ze zijn', zullen ze liever werken. En in deze sfeer kan je, als dat dan nodig zou zijn, veel gemakkelijker praten over wat je liever anders wil.

Want ja, soms wil je gewoon kritiek geven, zeggen dat je het liever anders wil. En dat moet natuurlijk kunnen. hoe je dat kan doen, bespreken we later.

Waardering tonen kan dus snel. Wil je graag eens een goed gesprek aanknopen met jouw huishoudhulp waarin je samen de samenwerking wil bekijken, dan kan je je misschien hier inspiratie vinden. 

Heb je iets te bespreken met de huishoudhulp en weet je niet goed hoe je dat aanpakt? Aarzel niet om erover te praten met de jobcoach

Werken bij warm weer

Zwaar werk en hitte: het is geen fijne combinatie. Maar ook dan maken we er het beste van. Volgende tips maken het iets gemakkelijker voor de huishoudhulp om met warmte om te gaan zodat je ook in een warme periode op een kwaliteitsvolle dienstverlening kan rekenen.

Welke tips geven we aan onze medewerkers over 'werken bij warm weer'?Werken bij warm weer kan maar praat met je klant om het werk wat aan te passen.

  • We raden medewerkers aan om regelmatig (water) te drinken.
  • Indien mogelijk, kunnen medewerkers vroeger beginnen. Uiteraard moet dit in samenspraak met de klant gebeuren en moet dit goed gecommuniceerd worden aan de jobcoach.
  • Warme ruimtes (vb. kamers boven, ruimtes op het zuiden, ruimtes met beperkte ventilatie) kan je best zo vroeg mogelijk in de ochtend poetsen.

Wat kan de klant doen als het warm is?

  • Probeer het binnen zo fris mogelijk te houden: ventileer zo veel mogelijk 's nachts en sluit 's morgens gordijnen of rolluiken.
  • Vermijd het dat je huishoudhulp moet werken in de zon. Bewaar buitenwerk (ramen poetsen) voor 's morgens of voor een andere keer. Ramen poetsen als de zon erop schijnt geeft meestal geen mooi resultaat. 
  • Heb je een ventilator of airco? Dan is het fijn als de huishoudhulp deze mag gebruiken. Leg je even uit hoe het werkt? 
  • Wat jouw huishoudhulp deugd zal doen is jouw begrip. Bekijken eventueel samen hoe je het werk in hitte aangenamer kan maken.

Ben jij ook op zoek naar een geschikte huishoudhulp?

Vraag hier een huishoudhulp aan!

Zoek jij werk als huishoudhulp bij een werkgever die jouw welzijn belangrijk vindt?

Solliciteer hier!

Tilwerk of andere zware taken

Plan je extra opfrissingswerk in je huishouden? Je kan je huishoudhulp hierin betrekken, maar zorg er dan voor dat je zware taken samen doet. 

We  denken bijvoorbeeld aan:

  • Gordijnen afhalen, wassen en terug ophangen.
  • Matten uitkloppen.
  • Zetels of zwaar meubilair verzetten.
  • De berging opruimen en extra poetsen.

Bel erover met de jobcoach indien je hier vragen rond hebt!

Veilig trapje gebruiken

In opleiding en overleg, bespreken onze huishoudhulpen hoe ze veilig kunnen werken. Voorzichtig en bedachtzaam werken is niet genoeg. Voor de veiligheid van je huishoudhulp is het belangrijk dat ze goed en stevig materiaal kunnen gebruiken. Onze tips voor een veilig trapladdertje:

  • een trapladdertje moet stabiel zijn, het mag niet wankelen
  • het laddertje moet in goede staat zijn, zonder beschadiging
  • zorg dat er een beugel is zodat de huishoudhulp zich goed kan vasthouden
  • liefst een klein laddertje, van maximaal 3 treden

Komt jouw laddertje niet overeen met bovenstaande omschrijving? Dan ben je wellicht toe aan een nieuw laddertje! Neem contact op met de jobcoach van jouw regio indien je hier bijkomende vragen rond hebt.

Tips voor in de winter

Als je ergens op een fijne en gezonde manier kan werken, dan motiveert dat. Dat is natuurlijk ook zo bij onze huishoudhulpen. Denk je, zeker in de  Denk je aan je huishoudhulp als het vriest of sneeuwt?winter, aan volgende zaken?

  • Zet je de verwarming op? Of leg jouw hulp uit hoe je de thermostaat hoger of lager kan zetten?
  • Verlucht je de ruimtes vooraleer je hulp komt? Een kwartiertje is voldoende om je huis helemaal fris te krijgen.
  • Let je erop om niet te roken in de ruimte waarin jouw huishoudhulp aan het werk is?
  • Vriest het straks? Denk je dan mee aan een alternatieve taak in plaats van buiten de ramen te poetsen? Voorbeelden: ijskast of oven reinigen, keukenkasten aan de binnenkant poetsen. Huishoudhulpen mogen ook bedden verschonen, wassen, strijken, koken,...

Sneeuw ruimen is geen taak van huishoudhulpen.

Alvast bedankt!

Er is meer dan poetsen alleen

Elke dag poetsen, dat is zwaar werk, ook als je dit gewoon bent. Meer variatie in het werk betekent ook meer variatie in de werkhouding van onze huishoudhulpen. Het kan de moeite zijn om eens te bekijken wat er in het huishouden allemaal moet gebeuren, naast de wekelijkse poetstaken. Wist je bijvoorbeeld, dat onze huishoudhulpen ook mogen:

  • wassen, strijken en was opvouwen, klein verstelwerk doen
  • boodschappen doen
  • maaltijden (voor)bereiden


Denk je er als klant aan om het takenpakket van je huishoudhulp te wijzigen of uit te breiden? Praat erover met je hulp en de coach!

Af en toe eens tijd maken voor een gesprek met jouw huishoudhulp

Het zou mooi zijn als je één keer per jaar even tijd kan maken voor een gesprek met je huishoudhulp. 
Volgende thema's kunnen aan bod komen tijdens dat gesprek:

  • Het materiaal en de poetsproducten: is alles nog in een goede staat en voldoende in voorraad? Moet er iets vervangen worden? Heeft de huishoudhulp hier bepaalde suggesties in?
  • De taken: lukt alles nog binnen de tijd? Moet er worden bijgestuurd?
  • Wat waardeer jij aan het werk van jouw huishoudhulp? Wat vind je dat er beter of anders kan? Je zal merken dat als je zegt wat er goed gaat, er ook ruimte is om te vertellen wat je minder goed vindt.
  • Wat kan je als klant doen opdat het werk voor jouw huishoudhulp sneller, beter en / of leuker kan gebeuren?

Zie je elkaar niet of is het lastig om een moment te vinden? Dan is het de moeite om telefonisch kort te sluiten met jouw hulp. Regelmatig een kort kattebelletje of een notitie in het communicatieschriftje is zeer waardevol in jullie samenwerking, echter een gesprek geeft meer diepgang, motivatie én waardering.

Heb je hier vragen over? Contacteer dan gerust de jobcoach van jouw regio, hij of zij helpt je hier graag mee verder!

Zonder te wringen

Plan je de aankoop van een nieuwe zwabber of dweilsysteem? Dan is het handig om er eentje te kiezen met een uitwringsysteem. Met dergelijk materiaal hoeven huishoudhulpen zelf geen dweilen of zwabbers meer uit te wringen. Het uitwringen van dweilen en poetsdoeken is erg belastend voor de polsen. Huishoudhulpen die hiermee problemen krijgen, kunnen vaak (tijdelijk) niet werken. en uitwringsysteem is dus niet alleen handiger en sneller, het werkt ook ergonomischer.