Ja! Ook als het niet goed gaat, moet dat gezegd worden.

Waarderen betekent ‘mensen aanvaarden zoals ze zijn’. Dat wil dus zeggen, óók dat ze niet perfect zijn en dat ze fouten kunnen maken. Of dat ze het anders doen dan jij zou willen. Dat gaan we niet negeren, daar moet juist over gepraat kunnen worden.

Zeggen dat jij je stoort aan iets of iets vervelend vindt. Vertellen dat je het ergens niet mee eens bent. Erover praten dat er iets niet gebeurd is. Vaak voelen we ons daar niet comfortabel bij. Iets negatiefs vertellen gaat vaak gemakkelijker in een open sfeer waarin jouw huishoudhulp zich gewaardeerd voelt. Daar kan je zelf veel aan bijdragen, lees hier onze tips.

Waarom zou je vertellen wat er jou stoort?

  1. Praten werkt. Altijd. Ook wanneer het over iets gaat dat je vervelend vindt. Het is dus goed voor jouw werkrelatie, het werkt verbindend!
  2. Wanneer je het vertelt, is het uit je ‘systeem’. De ergernis is weg en kan niet groeien tot iets dat straks niet meer werkbaar of bespreekbaar is. Je voelt je rustiger.
  3. Er komt wellicht een oplossing voor je probleem of jullie maken samen nieuwe afspraken.

Daarom kan je dit best ook ZO SNEL MOGELIJK doen!

Hoe zeg ik dat nu? Met onze EN-EN-EN methode!

Als je ervoor zorgt dat volgende onderdelen deel uitmaken van jouw boodschap, vertel je met zorg wat jij belangrijk vindt en wat jij wenst in de toekomst. Je geeft bovendien tijd en aandacht aan wat dit met jouw huishoudhulp doet.

EN... Spreek je zorg uit

We stellen een gesprek vaak uit wanneer we iets willen zeggen dat ons stoort omdat we bezorgd zijn over de relatie.

Oplossing? Spreek die bezorgdheid uit!

Voorbeeld: ‘Ik zou je iets moeten zeggen, ik weet niet goed hoe, maar ik vind wel dat je het moet weten.’ ‘Ik wil niet vervelend doen.’

 

EN... Vertel jouw boodschap

Spreek jouw verwachtingen en wensen uit. Wat voor jou logisch en evident is, hoeft dit voor jouw hulp niet te zijn.

Hoe? Gebruik ‘IK-boodschappen’

Voorbeeld: ‘Ik merk dat je de afgelopen weken de WC niet gepoetst hebt. Ik vind het wel belangrijk dat dit toch gebeurt.’

 

EN... Maak tijd

Als je nagaat hoe dit bij je huishoudhulp binnenkomt, ontstaat een gesprek. Hoe voelt hij/zij zich? Hoe lossen jullie dit op?

Hoe? Wees nieuwsgierig, maak tijd, stilte

Voorbeelden: ‘Wat doet dit met je?’ ‘Ik merk dat je stil bent, ben je geschrokken?’ ‘Heb je genoeg tijd om je werk te doen?’

 

Nog even dit...

Reactie…

Het kan zijn dat jouw huishoudhulp schrikt, misschien boos of verdrietig reageert. Wéét dat dit OK is, neem het niet persoonlijk. Je kan hier best naar vragen: ‘Ik zie dat dit jou boos maakt, is er misschien iets wat je mij wil vertellen?’ ‘Ik zie dat je verdrietig bent, is er misschien iets aan de hand?’ ‘Heb ik je laten schrikken? Het is niet mijn bedoeling je te kwetsen, ik wil graag afspraken maken hoe we dit samen kunnen oplossen’.

Wij zijn graag jouw hulplijn!

Het is altijd beter dat je het zélf vertelt (hoe zou je zelf zijn als je via-via zou horen dat er iets op de lever ligt?). De jobcoach ondersteunt je hier graag bij!