't Gerief is een bedrijf dat graag en goed voor haar medewerkers wil zorgen. 't Gerief betaalt de winst op het einde van een werkjaar niet uit aan haar bestuurders. Onze inkomsten gebruiken we om medewerkers te betalen én om te investeren in welzijn, begeleiding en opleiding. Wij zijn ervan overtuigd dat wanneer medewerkers gelukkig en sterk zijn, onze klanten een meer kwaliteitsvolle dienstverlening krijgen.

Persoonlijke begeleiding van huishoudhulpen en strijksters


Er zijn meer dan 550 medewerkers, maar via 10 coaches blijft de begeleiding persoonlijk en op maat. Heeft een medewerker extra ondersteuning nodig (op de werkvloer), dan kunnen wij dat bieden. De coach is ook de persoonlijke contactpersoon van de klant. 't Gerief beschikt over verschillende tools om de communicatie tussen klanten en huishoudhulpen te ondersteunen, zoals bijvoorbeeld het communicatieschriftje en de TOP-kaarten.

In de dienstenchequesector hebben we dikwijls te maken met anderstalige mensen. Ze zijn meestal erg gemotiveerd en hebben de technische vaardigheden om de job als huishoudhulp te kunnen uitvoeren. Echter, een minimum aan Nederlands is wel belangrijk om te kunnen communiceren met de klant, de jobcoach en collega’s.

’t Gerief werkte een taalbeleid uit waarin we ons engageren medewerkers en sollicitanten te begeleiden en op te leiden, maar waarin we ook een duidelijk engagement verwachten van de medewerker. We werken hiermee samen met Vokans die praktische opleidingen Nederlands voorziet en die tijdelijk de anderstalige medewerkers begeleidt tijdens het werkoverleg. Uiteraard is het de bedoeling dat de communicatie verbetert. Daarnaast hebben wij hiermee een middel om nog meer mensen échte kansen te geven en onze klanten kwaliteit te bieden.


Werkoverleg


5 keer per jaar organiseren we werkoverleg. De coaches vertellen alle belangrijke zaken die de medewerkers moeten weten. We werken samen rond een thema (vb. talenten, gezondheid). Medewerkers wisselen ervaringen uit, volgen ontwikkelingen in hun sector op de voet. Dat maakt hen betrokken medewerkers die steeds blijven groeien in hun job.

Maar daarnaast: het werkoverleg verbindt onze medewerkers. 

We delen fijne ervaringen, inspireren elkaar met handige tips en truckjes en soms staan we samen stil wanneer we het moeilijk hebben. We zijn er voor elkaar. Want het is daar waar we ons goed voelen, waar we graag zijn en werken. Wij zijn ervan overtuigd dat ons werkoverleg bijdraagt aan ons relatief laag ziektecijfer én ons lage verloop.

Op deze momenten komen huishoudhulpen niet poetsen (je kan het overzicht per regio hier downloaden).

 


Opleiding


Alle medewerkers volgen bij de start een opleidingspakket. Vervolgens kunnen ze één keer per jaar een opleiding kiezen waarbij er steeds een ruim aanbod is aan thema's. Dit kunnen technische opleidingen zijn (bijvoorbeeld strijk- of poetstechnieken), maar we bieden ook opleiding aan rond ergonomie, veiligheid en sociale vaardigheden.



Werken aan een goede sfeer


Omdat de boog niet altijd gespannen kan staan, organiseren we ook een personeelsfeest (juni), een eindejaarsfeestje (december) en trakteren we wanneer mensen 5 of 10 jaar in dienst zijn.

 

Investeren in welzijn

Alle medewerkers van 't Gerief mogen, vrijwillig, langs gaan bij de bedrijfsarts. Voor een babbel of voor een globale medische check up. Jaarlijks is er in het najaar de gelegenheid tot gratis vaccineren van de griepprik. Indien nodig kunnen we ook psychologische begeleiding voorzien. 't Gerief investeert daarnaast in degelijke werkkledij en veiligheidsschoenen, handschoenen. Ten slotte maken we onze medewerkers bewust rond de mogelijke risico's van hun beroep tijdens werkoverleg en opleiding.


Positief en waarderend personeelsbeleid


We geloven in fouten maken en eruit leren. We zijn ervan overtuigd dat wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen, ze zich gelukkiger en gemotiveerd voelen én dat ze beter werk verrichten. Bovendien zullen ze het werk ook langer kunnen volhouden.Behalve hen waarderen, stimuleren we hen ook om goed voor zichzelf te zorgen.
De klanten plukken hier de vruchten van: medewerkers die bij ons starten, die blijven ook én ze worden bovendien ook minder vaak ziek. We motiveren ook onze klanten om onze medewerkers te waarderen.

En zo zorgen we samen voor kwaliteit voor onze klanten, onze medewerkers én ons bedrijf.