Contenti logo

Wij gaan voor appreciatie, niet voor registratie

Op 12 februari verscheen in het nieuws: ‘Nieuwe prikklok voor huishoudhulpen: overmatige controle? Of verlossing?’ Het thema is niet zo nieuw, al langer wordt er gepraat om de prestaties van huishoudhulpen beter te kunnen opvolgen/controleren. Het Gerief ziet de dringendheid en de nood (waarover sprake in het artikel) niet om de controle te gaan verhogen.

Gepubliceerd op 14 februari 2020

stopwatch-911767-960-720.jpeg

Vertrouwen

Het Gerief zet in op basisvertrouwen. En dat is nodig: huishoudhulpen komen bij klanten thuis, wat potentieel een ongemakkelijke of intimiderende situatie voor beiden kan zijn. We zorgen ervoor dat we de huishoudhulpen kennen door een goed gesprek en praktische proef. En we gaan ook samen langs bij de klant, bij de start of op een later moment, zodat we onze medewerkers ook in vertrouwen aan de slag kunnen laten gaan op de nieuwe werkplek.

Duidelijke afspraken en communicatie als belangrijkste troeven

We stimuleren de communicatie en contact tussen klant en huishoudhulp. Het is wanneer zij elkaar kennen, respecteren en waarderen, dat we mooie dingen zien ontstaan. In een werkrelatie waar respect is, kunnen in vertrouwen afspraken gemaakt worden die haalbaar zijn voor alle partijen én erover gepraat worden wanneer afspraken niet kunnen worden nagekomen. Huishoudhulpen zijn geen machines en klanten verwachten dit ook niet.

Soms gaat het fout

Ja, ook bij ons loopt het al eens fout. We proberen dan na te gaan wat er gebeurd is en vermijden welles-nietes discussies zo veel mogelijk. We kennen onze klanten en medewerkers goed, daarom kunnen we de situatie vaak goed inschatten. We bekijken samen met de betrokkenen hoe we dergelijke vervelende situaties in de toekomst kunnen vermijden.

Onze basistips voor een werkbare relatie

Ons devies aan huishoudhulpen: wees duidelijk, praat met je klant wanneer je uren wil wijzigen of verlof wenst aan te vragen, spreek af. Blijf in elk geval communiceren zodat het helder blijft wat je doet. De meeste klanten vinden het geen probleem dat er wat ‘geschoven’ wordt, als dit vooraf besproken wordt. Communicatie geeft vertrouwen.

Wat we vragen aan klanten: zorg ervoor dat de werkrelatie warm en veilig is, zodat er ruimte is om vragen te stellen en grenzen aan te geven. Zorg voor een goed contact, waarin je aandacht toont voor wat goed gaat, zodat je je ook meer op je gemak zal voelen om het aan te geven wanneer het niet goed gaat. Meer tips vind je hier.

Wij van onze kant zetten ook in op wederzijds respect en verbinding: heb je een vraag gaan wij hier steeds serieus mee om, zowel bij medewerkers als bij klanten. Wij gaan ervan uit dat elke vraag belangrijk is en zullen ook steeds bekijken hoe we het binnen de mogelijkheden georganiseerd krijgen opdat alle partijen tevreden zijn.

Daarnaast staan onze jobcoaches klaar voor klant en huishoudhulp: gaat het niet goed en wens je ondersteuning? Zij denken graag mee na. En als het moet, dan komen we tussenbeide en lossen we het samen op.

Wij gaan voor appreciatie, niet voor registratie!