Contenti logo

Op elk potje, een (ander) dekseltje

Een samenwerkingsrelatie tussen klant en huishoudhulp is een bijzonder iets. De klant is niet de werkgever, maar wel de persoon die ondersteuning krijgt van de huishoudhulp. De huishoudhulp komt bij de klant thuis, in een privé-situatie, en staat vaak zéér dicht bij de gezinnen.

Gepubliceerd op 11 februari 2020

huishoudhulp-heidi-manaerts-en-klant-sepion-0.jpeg

Een 'standaard-huishoudhulp' bestaat niet. Oké, elke huishoudhulp moet natuurlijk de basistechnieken kennen, goed kunnen plannen en betrouwbaar zijn. Maar de persoonlijkheid en de ervaring van de huishoudhulp maakt hoe er aan die taken invulling wordt gegeven. Maar ook de 'standaard-klant' bestaat niet.

Iedere huishoudhulp is uniek

Enkele voorbeelden. Sommige huishoudhulpen werken snel, andere zijn punctueel. Er zijn huishoudhulpen die graag een praatje maken terwijl ze werken en er zijn er die liever met muziek in de oren hun job doen. We zien poetshulpen die graag samen poetsen met de klanten en anderen die een beetje nerveus worden als er teveel op de vingers wordt gekeken. Of een poetsvrouw die veel initiatief neemt en zelfs mee nadenkt of een kastje niet beter op een andere manier wordt ingericht. Of een huishoudhulp met weinig ervaring, die graag nog wat sturing krijgt van een klant.

Iedere klant is uniek

Klanten vragen ons een huishoudhulp die goed kan poetsen en liefst ook iemand 'waar het goed mee klikt'. Logisch, toch? Maar wat is 'goed poetsen' en wat is 'goed klikken'?

Wil een klant dat het hele huis elke week grondig wordt gepoetst is dat een andere vraag dan een klant die zelf ook nog een handje wil toesteken en vooral wil dat de badkamer en de keuken elke week grondig gepoetst worden. De grootte van het huis, de inrichting ervan, de 'norm' van de klant, de gevraagde taken, het aantal uur dat er hulp gevraagd wordt en hoe vaak, zijn klanten wel of niet thuis en wat vinden zij zelf belangrijk in de communicatie? Er zijn klanten die het belangrijk vinden hoe er gepoetst wordt en in welke volgorde en er zijn ook gezinnen die dat volledig loslaten en bij de huishoudhulp leggen.

Conclusie: De ene huishoudhulp, is de andere niet. En de ene klant, is ook de andere niet. Op elk potje, past een (ander) dekseltje. Diversiteit is de regel en dat is juist mooi!

Geluk duurt het langst

Als we ervoor kunnen zorgen dat een klant en een huishoudhulp goed bij elkaar passen, werkt dat voor iedereen fijner. De samenwerking zal beter verlopen, klant en huishoudhulp voelen zich gelukkiger. Hierdoor zal de samenwerking ook veel langer in stand blijven. En dat is ons doel: een fijne en duurzame samenwerkingsrelatie.

Een klant is er niet echt mee geholpen, dat er morgen iemand start en er na 2 - 3 weken moet besloten worden dat het niet 'goed werkt tussen elkaar'. Dat willen we vermijden, want dit is voor niemand een fijne ervaring.

Anderzijds is 'liefde op het eerste gezicht' een ideaal, maar niet altijd haalbaar. De 'samenwerking moet in de meeste gevallen wat groeien'. We merken dat als er respect is voor elkaars verschillen en er wederzijdse waardering is, dit meestal gewoon erg goed en vlot gaat. Communicatie is hierbij belangrijk.

Het begint bij een grondige selectie

Onze selectie is erg gemoedelijk, maar wel professioneel. Tijdens een gesprek en praktische proef leren onze coaches de sollicitant zo goed mogelijk kennen. Onze jobcoaches houden onder meer rekening met de regio, mobiliteit, werkuren, ervaring, communicatiemogelijkheden, jobgerelateerde persoonlijkheidskenmerken,...

Wanneer de sollicitatie goed verloopt, dan gaat de jobcoach kijken welke klanten er bij de huishoudhulp passen.

Dit is de reden waarom het een tijd kan duren eer we een 'geschikte huishoudhulp' voor je kunnen vinden, we gaan niet over één nacht ijs. In sommige regio's is er bovendien een zeer groot tekort aan huishoudhulpen.

Inzetten op een goede samenwerking bij de start

Hebben we een 'goede match' gevonden? Dan gaat de huishoudhulp samen met de jobcoach langs bij de klant. Dit huisbezoek vinden we erg belangrijk want dit kan je verwachten:

  • jullie gaan samen door het huis en de ruimtes die moeten worden gepoetst
  • klant kan aangeven wat hij/zij belangrijk vindt en waar de huishoudhulp mee moet rekening houden
  • de poetsproducten en materialen worden samen overlopen en bijzonderheden kunnen worden verteld
  • huishoudhulp en klant leren elkaar alvast kennen
  • de samenwerkingsovereenkomst wordt getekend

Daarna is de jobcoach de contactpersoon voor zowel klant als huishoudhulp. Wij merken dat in de meeste gevallen een samenwerkingsrelatie spontaan en vlot groeit tussen klant en huishoudhulp. De jobcoach volgt de samenwerking op en je kan er steeds bij terecht als je ondersteuning kan gebruiken. Daarnaast blijft Het Gerief voortdurend inzetten op het welzijn van de huishoudhulp zodat deze het werk professioneel kan blijven uitvoeren.


Wil je meer weten over onze werking of visie?

Praat erover met de jobcoach van jouw regio, of met Jasper Somers, de verantwoordelijke van onze Dienst Huishoudhulp.